wtorek, 13 marca 2018

Rodzaje uzdolnień


Dzieci są zdumiewające. Każde jest  niepowtarzalnym splotem możliwości, a jego mózg i umysł różnią się od mózgu i umysłu każdego innego człowieka, jaki kiedykolwiek żył na świecie. Mózg dziecka to jego największy kapitał. Mózg uczy się tworząc nowe połączenia lub ścieżki pomiędzy elementami wiedzy, a zdolność ta oznacza, że dzięki mózgowi możemy się uczyć od urodzenia aż do śmierci. Jednak najwcześniejsze lata mają dla nas największe znaczenie, ponieważ właśnie wtedy w różnych obszarach mózgu zostają wytyczone najważniejsze ścieżki. Możliwości mózgu zależą od liczby i złożoności powiązań, które może on wytworzyć, dotyczących nie tylko języka, ale także różnych typów inteligencji. Dzięki głównym drogom i wszystkim łączącym je ścieżkom informacje składowe w dowolnej części mózgu mogą być łączone z informacjami przechowywanymi w innych obszarach. Zdolność mózgu do wytwarzania połączeń to źródło możliwości uczenia się człowieka, całej naszej kreatywności i kultury. To także powód dla którego się śmiejemy, żartujemy i potrafimy rozwiązywać zagadki.( Fischer R., Lepszy start )
Dziecko wykorzystuje wiele różnych sposobów myślenia, aby osiągnąć sukces w życiu. Istnieje co najmniej dziewięć rodzajów inteligencji, które umożliwiają pracę jego umysłu. Nalezą do nich:
- inteligencja językowa – używanie języka, żeby się uczyć, żeby mówić, czytać i pisać;

- inteligencja wzrokowa – uczenie się przez widzenie, świadomość kształtów i przestrzeni;

 - inteligencja osobista- świadomość własnej osoby, własnych myśli, uczuć i potrzeb;

- inteligencja matematyczna - rozumienie liczb i umiejętność logicznego myślenia, zdobywanie wiedzy o świecie, ciekawość, by dowiedzieć się więcej;

- inteligencja muzyczna – uczenie się przez słuchanie, świadomość dźwięków;

- inteligencja społeczna – świadomość innych, dobre relacje z innymi;

- inteligencja naukowa - zdobywanie wiedzy o świecie, ciekawość by dowiedzieć się więcej;

- inteligencja motoryczna – uczenie się poprzez ciało, rozwijanie umiejętności fizycznych;

-  inteligencja filozoficzna- myślenie i zadawanie pytań dotyczących sensu życia.

Każda z nich jest zlokalizowana w mózgu i zapewnia inny od pozostałych sposób myślenia. Każda umożliwia rozwiązywanie innego rodzaju problemów i osiąganie innego rodzaju sukcesów w życiu. Różne rodzaje inteligencji umożliwiają dziecku angażowanie się w różne sposoby uczenia. Aczkolwiek niektóre z nich mogą być bardziej rozwinięte niż inne.
Dawniej uważano, ze inteligencja jest czymś stałym, czymś w rodzaju silnika o określonej pojemności, z którym się rodzimy i którego nigdy nie zmieniamy. Kiedy mierzono moc tego motoru umysłowego nazywano ją naszym IQ ( ilorazem inteligencji). Jednakże dzisiaj wiemy, iż mózg człowieka mniej przypomina silnik o określonej pojemności, a bardziej zestaw silników, których pojemności nie są znane. Tym, co naprawdę się liczy jest jak najlepsze wykorzystanie silników ( rodzajów inteligencji), które napędzają umysł naszego dziecka. W procesie tym bardzo ważną rolę odgrywa życie rodzinne.
Tradycyjne opisy stylów uczenia się bazują na tym, który zmysł jest główną bramą wejściową przyjmowanych informacji. Najczęściej mówi się o typie wzrokowym, słuchowym, ruchowym ( kinestetycznym) i dotykowym (taktylnym). Howard Gardner wywodził istnienie różnych typów inteligencji nie z tego, który zmysł odgrywa decydującą rolę w przyjmowaniu informacji, ale ze sposobu, w jaki informacje są dalej przetwarzane w naszym mózgu. Jeżeli nauczyciel chce się czegoś dowiedzieć o uczniu, rodzice o swoim dziecku, chłopiec lub dziewczynka o sobie, pomocny może okazać się poniższy formularz. Na jego podstawie można zbadać, jak poszczególne „typy inteligencji objawiają się w przypadku konkretnej osoby.
Typy inteligencji według Howarda Gardnera:
a)      Inteligencja logiczno – matematyczna. Przejawia się w zainteresowaniu światem przedmiotów, symboli liczbowych i operacji matematycznych. Osoby z następującymi zdolnościami:
- szybko liczą w pamięci przykłady arytmetyczne,

- liczenie je bawi, sprawia przyjemność,

- zadają pytania typu: „Gdzie się kończy świat?”, „Co się stanie, kiedy umrzemy?”, „Kiedy rozpoczął się czas?” itp.,

- argumentują zjawiska logicznie i jasno,

- grają w szachy, warcaby, i inne gry strategiczne, zwykle w nich wygrywają,

- wymyślają eksperymenty, aby sprawdzić to, czego nie rozumieją,

- spędzają dużo czasu na rozwiązywaniu logicznych zagadek i na grach.

b) inteligencja językowa (lingwistyczna). Przejawia się w zainteresowaniu światem słów i książek oraz umiejętnością ujmowania zdarzeń. Osoby z następującymi zdolnościami:

- chętnie piszą,

- wymyślają fantastyczne zdarzenia lub opowiadają dowcipy i historyjki,

- mają dobrą pamięć do imion, dat i szczegółów,

- w wolnym czasie chętnie czytają,

- nie mają problemów z analizą i syntezą słów,

- lubią bezsensowne rymy i gry językowe,

- chętnie wypełniają krzyżówki, anagramy, grają w gry słowne.

c) inteligencja wizualno – przestrzenna. Charakteryzuje się zdolnością do przestrzegania wizualnej strony świata i wyobrażania sobie czegoś. Osoby z następującymi zdolnościami:

- spędzają wolny czas na działalności artystycznej,

- zaznaczają, iż mają jasne wyobrażenia wzrokowe, kiedy rozmyślają nad czymś,

- z łatwością orientują się w mapach, szkicach i diagramach,

- rysują dokładne postacie ludzi lub rzeczy,

- lubią zastosowanie w procesie nauczania filmów, przeźroczy lub fotografii,

- chętnie bawią się klockami i labiryntami,

- często marzą w ciągu dnia.

d) inteligencja ruchowa (kinestetyczna). Zdolność do wykorzystywania w rozmaity i zręczny sposób własnego ciała oraz do posługiwania się przedmiotami. Osoby z następującymi zdolnościami:

- przodują w sportach opartych na współzawodnictwie,

- poruszają się, kręcą się, tupią, wiercą się podczas siedzenia,

- chętnie wykonują czynności ruchowe, takie jak pływanie, jazda na rowerze, turystyka, jazda na łyżwach, łyżworolkach,

- mają potrzebę dotykania ludzi, z którymi rozmawiają,

- uwielbiają różne niebezpieczne kolejki górskie w wesołych miasteczkach,

- są zręczne przy pracach manualnych, takich jak rzeźbiarstwo, szycie lub praca z drewnem,

- przekonująco naśladują gesty, sposoby lub zachowania innych ludzi.

e) inteligencja muzyczna. Zdolność do opanowania intonacji, melodii, rytmu, tonów i kompozycji. Osoby z następującymi zdolnościami:

- grają na jakimś instrumencie muzycznym,

- pamiętają melodię piosenek,

- potrafią natychmiast zauważyć, że ton wychodzi poza tonację,

- mówią, że potrzebują muzyki, aby móc się przy niej uczyć,

- zbierają płyty i nagrania,

- śpiewają do siebie,

- utrzymują rytm.

f) inteligencja intuicyjna (intrapersonalna). Zdolność do uświadamiania sobie samego siebie, rozumienia własnego życia uczuciowego. Osoby z następującymi zdolnościami:

- manifestują swoją niezależność lub posiadają silną wolę,

- w dyskusjach na tematy sporne mają sprecyzowane poglądy,

- sprawiają wrażenie, ze żyją we własnym świecie,

- chętnie sami poświęcają się swoim zainteresowaniom, hobby lub projektom,

- sprawiają wrażenie, ze mają duże zaufanie do samego/ samej siebie,

- mają własny styl ubierania się i zachowania, zajmują jasno określone postawy,

- są wysoce zmotywowani do pracy nad niezależnymi projektami.

g) inteligencja społeczna (interpersonalna). Zdolność do zauważania uczuć i motywacji innych ludzi oraz ich rozróżniania. Osoby z następującymi zdolnościami:

- mają wielu przyjaciół,

- mają wiele kontaktów towarzyskich w szkole lub w sąsiedztwie,

- wywołują wrażenie, że „się znają”

- włączają się do pozaszkolnych działań społecznych,

- stają się „rodzinnym rozjemcą” w kłótniach,

- chętnie grają w gry grupowe z innymi dziećmi,

- przejawiają wiele empatii ( utożsamiają się z inną osobą i wywołują w sobie uczucia, które ta osoba przeżywa).
      Bardzo trudno jest uchwycić funkcjonowanie mózgu. Nie tylko z tego względu, ze każdy człowiek jest utalentowany w nieco innym kierunku, ale również dlatego, że każdego cechuje inny sposób postrzegania i postępowania.
Niewątpliwie bardzo ważnym czynnikiem w rozwoju każdego dziecka jest obecność rodziców. To oni obserwują przecież rozwój swojego potomka od zrobienia przez niego pierwszego kroku i wypowiedzenia pierwszego słowa. Z całej palety czynności i zachowań dziecka należy umieć wybrać i rozpoznać jednocześnie określone typowe umiejętności, które charakteryzują osiągnięty przez nie stopień rozwoju. Uważny rodzic , który nauczy się rozpoznawać te umiejętności, lepiej zrozumie możliwości swojego dziecka i dzięki temu będzie mógł pomóc mu w rozwoju jego osobowości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz