Słowo
wartość jest obecnie bardzo często używane i wywołuje wiele kontrowersji. Życie
człowieka jest procesem realizowania wartości. Człowiek jako osoba wolna
dokonuje wyboru wartości, czyli tego, co uważamy za ważne, cenne dla jednostki
i społeczeństwa, co jest godne wysiłku, poświęcenia, co stanowi cel dążeń
ludzkich. Człowiek bezustannie dokonuje wartościowania, dostrzega, poznaje,
ocenia i realizuje wybrane wartości. W zasadzie powinien odrzucać wartości pozorne, a
także rezygnować z wartości niższych na rzecz wyższych. Jednak nie zawsze tak to właśnie wygląda. Wartość można rozważać
jako zjawisko wyboru celu, dążeń oraz ustosunkowanie się do tego celu. W
świecie mamy do czynienia z wartościami prezentowanymi przez kogoś lub przez
coś. Wybierając daną wartość człowiek przypisuje ją komuś lub czemuś i w
oparciu o nią wybiera. Ludzie są skłonni prawie wszystko wartościować
niezależnie od posiadanej wiedzy o
przedmiocie wartościowania. Człowiek dokonuje podziału na rzeczy złe lub dobre,
na przyjemne lub nieprzyjemne w odniesieniu prawie do wszystkiego: ludzi, ich uczynków,
wyglądu, ukrytych cech, przejawianych zachowań, niewerbalnych sytuacji, idei i
poglądów. Można wyróżnić podział na wartości instrumentalne, czyli podstawowe i
ostateczne – inaczej mówiąc wyższe. Można też doszukiwać się podziału na
wartości ogólne czyli wartości religijne, życie rodzinne, sukcesy zawodowe,
dobrobyt materialny, uznanie społeczne, osiągnięcia naukowe, szlachetność
osobista, uznanie społeczne, dobra kultury i sztuki oraz wartości ważne w życiu
rodzinnym takie jak: dobre wychowanie dzieci, dojrzała miłość, szczerość i zaufanie, umiejętność przebaczania,
wierność, ojcostwo i macierzyństwo, serdeczność i czułość.
Młodzież,
szczególnie ta w młodszym wieku (gimnazjum) często staje przed problemem
wyboru, które wartości traktować jako pierwszoplanowe; wartości konsumpcyjne,
materialne czy wartości moralne. Życie codzienne dostarcza dowodów, że dla
ludzi niezaprzeczalną wartość mają potrzeby szacunku, uznania, akceptacji oraz
własnej wartości. Człowiek jest uwikłany w sieć wartości, wybór jednej z nich
pociąga za sobą konieczność wyboru następnej. Dla współczesnej młodzieży nie jest to łatwy wybór. Świat internetu, ogólnie dostępne używki, propagowanie nagości itp. Są to niewątpliwie czynniki, które negują wcześniejsze założenia i idee. Kuszą i negatywnie wpływają na psychikę dzisiejszej młodzieży. Powiem tak: trudno jest moralnie żyć w obecnej dobie. Wiele osób nie wytrzymuje tego nacisku, natłoku wydarzeń i wszech dostępnych środków. Ci, którzy wytrzymują w swoich postanowieniach i podążają zgodnie z normami moralnymi, to na prawdę wyjątki.
Warto również pamiętać, że każda osoba szczególnie w tak młodym wieku, jakim jest etap szkoły gimnazjalnej łatwo podlega presji otoczenia. Nie ma jeszcze konkretnie określonych celów, do których dąży. Próbuje różnych, nowych rzeczy, niekiedy nawet sprzecznych z prawem. Priorytetowe miejsce w życiu tak młodej osoby zajmuje grupa społeczna do której należy, bądź też chciałaby należeć.
Warto również pamiętać, że każda osoba szczególnie w tak młodym wieku, jakim jest etap szkoły gimnazjalnej łatwo podlega presji otoczenia. Nie ma jeszcze konkretnie określonych celów, do których dąży. Próbuje różnych, nowych rzeczy, niekiedy nawet sprzecznych z prawem. Priorytetowe miejsce w życiu tak młodej osoby zajmuje grupa społeczna do której należy, bądź też chciałaby należeć.
Młodzież
w szczególny sposób potrzebuje wartości dla zdrowego rozwoju; normalnego,
prawidłowego funkcjonowania w życiu dorosłym, a nawet, bądź zwłaszcza dla dawania sobie
rady w rozwiązywaniu problemów dnia codziennego. Przekazywanie młodzieży
wartości wynikających z godności człowieka jest nieodzowne dla prawidłowego
współżycia w społeczeństwie, dla kształtowania szacunku dla samego siebie i
swojego zdrowia. Brak odpowiedniego systemu wartości uniemożliwia bowiem życie
godne ze swoimi aspiracjami i możliwościami. Dlatego też, aby nasza młodzież mogła godnie wkraczać w siat dorosłego życie to My- dorośli, rodzice, opiekunowie i bliskie osoby, powinniśmy zadbać o to, aby prawidłowo rozumieli system wartości w życiu człowieka.
Niejednokrotnie pisząc o dzieciach, młodzieży podkreślam, że wiele zależy od domu rodzinnego, a bardziej rodziców, opiekunów, bo to oni są pierwszym i najważniejszym przykładem. Niektórzy nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że dzieci powielają schematy naśladując właśnie swoich bliskich. Przykład: mama pali papierosy, a później jest wielce zdziwiona, że córka w młodym wieku także sobie popala. Proste. Przykład środowiska rodzinnego.
Zdarza się również i tak, że młodzież nie chce powielać życia swoich opiekunów, bo widzi, że jest bardzo złe, wręcz patologiczne. I na szczęście niektórym się to udaje. Jednak są to tylko jednostki.
Podsumowując warto dodać, iż wartości to standardy naszych myśli, postaw, a także zachowań. Określają, kim jesteśmy, jak żyjemy i jak traktujemy innych ludzi. Kształtują człowieka od wewnątrz. Są to normy oraz zasady postępowania, które umożliwiają rozwój i chronią przed krzywdzeniem siebie i innych. Dlatego warto się zastanowić co jest dla nas ważne. Jak traktujemy innych i jak chcielibyśmy sami być traktowani oraz przede wszystkim ustalić swoje priorytety życiowe.
Niejednokrotnie pisząc o dzieciach, młodzieży podkreślam, że wiele zależy od domu rodzinnego, a bardziej rodziców, opiekunów, bo to oni są pierwszym i najważniejszym przykładem. Niektórzy nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że dzieci powielają schematy naśladując właśnie swoich bliskich. Przykład: mama pali papierosy, a później jest wielce zdziwiona, że córka w młodym wieku także sobie popala. Proste. Przykład środowiska rodzinnego.
Zdarza się również i tak, że młodzież nie chce powielać życia swoich opiekunów, bo widzi, że jest bardzo złe, wręcz patologiczne. I na szczęście niektórym się to udaje. Jednak są to tylko jednostki.
Podsumowując warto dodać, iż wartości to standardy naszych myśli, postaw, a także zachowań. Określają, kim jesteśmy, jak żyjemy i jak traktujemy innych ludzi. Kształtują człowieka od wewnątrz. Są to normy oraz zasady postępowania, które umożliwiają rozwój i chronią przed krzywdzeniem siebie i innych. Dlatego warto się zastanowić co jest dla nas ważne. Jak traktujemy innych i jak chcielibyśmy sami być traktowani oraz przede wszystkim ustalić swoje priorytety życiowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz