poniedziałek, 14 maja 2018

Lęk u dzieci w wieku przedszkolnym


Lęk to „przykra emocja o charakterze wrodzonym, pojawiająca się jako reakcja na niebezpieczeństwo lub na nagłą zmianę w sytuacji, której człowiek szybko nie potrafi ocenić. U dzieci strach pojawia się pod wpływem silnych dźwięków i nagłej utraty punktu oparcia. Objawy strachu: przyśpieszenie rytmu serca, drżenie rąk i nóg, blednięcie skóry, ucisk w gardle i klatce piersiowej, silne poczucie zagrożenia połączone niekiedy z próbą ucieczki"
  Różne są postacie lęku i różne jego natężenia, jednakże analizując przeżycia lękowe staramy się dojść do ich genezy. Przy tym samym charakterze przeżycia i tym samym nasileniu oraz podobnej ekspresji geneza lęku może być rozmaita. Wydaje się słuszne rozbicie przeżyć lękowych pod względem genetycznym na cztery grupy: lęk biologiczny, lęk społeczny, lęk moralny i lęk dezintegracyjny. Wszystkie cztery rodzaje lęku można sprowadzić do lęku zasadniczego, mianowicie lęku przed śmiercią. Śmierć bowiem jest tym ostatecznym zagrożeniem żywej istoty, która wyzwala sygnał alarmowy w postaci lęku. Warto zwrócić uwagę na kilka wyodrębnionych rodzajów lęku.

- Lęk biologiczny - sytuacją wywołującą lęk biologiczny jest zagrożenie jednego z dwóch podstawowych praw biologicznych: zachowania życia własnego i życia gatunku. W wypadku zagrożenia prawa zachowania życia własnego niebezpieczeństwo może pochodzić ze świata zewnętrznego bądź z wewnątrz ustroju. Jeżeli niebezpieczeństwo pochodzi z zewnątrz to mamy do czynienia z lękiem przedmiotowym, gdyż znamy źródło zagrożenia. Natomiast,  gdy źródło zagrożenia nie jest dostrzegane, zazwyczaj nie odczuwany też jest lęk. Utrzymanie się przy życiu wymaga umiejętności przystosowania się do warunków środowiskowych a tym samym zdolności unikania niebezpieczeństw.
- Lęk społeczny - otoczenie społeczne pełni wobec człowieka trzy zasadnicze zadania: zapewnia życie jednostce, stwarza zwierciadło społeczne oraz zapewnia funkcjonowanie metabolizmu informacyjnego. Każde z wyżej wymienionych zadań otoczenia społecznego są źródłami swoistego lęku. Lęk społeczny jest lękiem przed separacją od otoczenia społecznego, lękiem przed izolacją. Zerwanie więzi społecznej w dzieciństwie grozi śmiercią, zaś stereotypy przeżyć z dzieciństwa zwykle utrwalają się na całe życie. Zasada nierozerwalności ze środowiskiem społecznym utrwala się wcześnie i naruszenie jej stwarza sytuację zagrożenia.
Lęk moralny - to kolejny etap lęku społecznego. Naśladując wzory postępowania dorosłych, dziecko stopniowo dochodzi do uwewnętrznienia (internalizacji) narzuconych z zewnątrz reguł postępowania. Zaczyna uznawać pewne normy nie dlatego, że wymagają tego dorośli, ale dlatego, że samo uznało ich słuszność. Lęk moralny występuje w tym czasie rozwoju, gdy jednostka jest już zdolna do oceny własnego zachowania z punktu widzenia standardów moralnych. Z lękiem moralnym ściśle związana jest samoocena jednostki i kształtowanie obrazu samego siebie zgodnie z hierarchią przyjętych i realizowanych w życiu wartości. Brak zbieżności z ideałem samego siebie wiąże się z brakiem akceptacji samego siebie. Ze znajomością samego siebie wiąże się samoocena.
- Lęk dezintegracyjny - pomiędzy jednostką a światem zewnętrznym wytwarza się określona struktura nazywana w literaturze psychologicznej metabolizmem informacyjnym. Na skutek różnego rodzaju zmian sytuacyjnych zostaje naruszony porządek wytworzony pomiędzy jednostką a jej środowiskiem. Owe zmiany mogą być drobne jak i bardzo znaczące, jednakże każda zmiana struktury dotychczasowej interakcji z otoczeniem jest połączona z uczuciem lęku.
Ogólnie rzecz biorąc lęk to emocja, która pojawia się w sytuacji zagrożenia. Dlatego często jest bardzo potrzebna, gdyż dzięki niej możemy ocenić dane okoliczności, jako zagrażające i podjąć odpowiednie działania zabezpieczające. Jednak, gdy mamy do czynienia z nadmiernym, przewlekłym lękiem i napięciem, które występuje przez większość czasu, niezależnie od sytuacji lub okresowo, w pewnych sytuacjach, obiektywnie niezagrażających, to możemy mówić o zaburzeniu lękowym. Powoduje ono olbrzymie cierpienie psychiczne, a także bardzo nieprzyjemne doznania fizyczne, które mogą stać się przyczyną różnych chorób somatycznych.
Lęk jest stałym elementem doświadczenia człowieka. Występuje u wszystkich osób, jednak jego poziom nasilenia jest różny. Lęk występuje nawet u tych, które charakteryzują się zaniżonym jego poziomem (osobowość antyspołeczna). Stanowi on pierwszy wskaźnik zagrożenia oraz skłania podmiot do ucieczki, a czasem mobilizuje do walki.
Lęk może jawić się w różnych postaciach. Czasem jest on przez podmiot rozpoznawany i uświadamiany, a wtedy jest on zwykle nasilony (zaburzenia lękowe, fobie, itd.). U innych osób jest on ukryty i nieuświadomiony, ujawnia się jednak wtedy pośrednio przez różne symptomy np. fizjologiczne, somatyczne, psychiczne (neurotyzm, nerwica). Pośrednie działanie lęku powoduje wycofanie się człowieka z kontaktów społecznych, zamknięcie się na świat własnych przeżyć i innych. Zdaniem niektórych badaczy, lęk może mieć swe źródło w słabości "ego", siły pochodzącej od sfery popędowej.
Jednym z podstawowych negatywnych stanów emocjonalnych przeżywanych przez dzieci jest właśnie lęk. Może on występować w formie stanu lęku, będącego na obiektywną sytuację zagrożenia, która wywołuje napięcie emocjonalne i różne objawy wegetatywne. Obok stanu lęku, można u dzieci stwierdzić również lęk jako bardziej trwałą skłonność do reagowania podwyższonym niepokojem w sytuacjach obiektywnie niegroźnych. Skłonność ta może u dziecka przybierać na sile i częstości manifestowania się prowadząc do utrwalenia się lęku jako cechy osobowościowej zwłaszcza w sytuacji utraty poczucia bezpieczeństwa, niezaspokojenia potrzeby miłości i akceptacji ze strony osób znaczących. Lęk jako cecha przejawia się w postaci ogólnej lękliwości, trudności adaptacyjnych, zaburzeń w przystosowaniu, w tendencji do wycofania się z kontaktów społecznych będących źródłem zagrożenia oraz z aktywności z powodu przewidywanych niepowodzeń. Rodzaje przeżywanego lęku, jak i stopień jego nasilenia są różne w zależności od fazy rozwoju i wieku dziecka.
W okresie późnego dzieciństwa i dorastania ujawnia się coraz więcej nowych lęków i większą rolę odgrywają lęki społeczne. Bierze się to stąd, gdyż w tym okresie większego znaczenia nabierają interakcje z innymi ludźmi, w tym z osobami dorosłymi. Dlatego też w większym stopniu te sytuacje społeczne i relacje zarazem, które wytwarzają się miedzy różnymi osobami mogą być źródłem lęku. Najbardziej rozpowszechniony jest lęk przed szkołą. Chodzi tu przede wszystkim o lęk, strach w sytuacji oceny i przewidywanego niepowodzenia, a także obawa przed nauczycielem, klasówką, czy odpytywaniem. Lęk może mieć swe źródło również w sytuacjach interpersonalnych z rówieśnikami. Dzieci przeżywają lęki przed utratą pozycji, kompromitacją i ośmieszeniem, ponieważ w tym okresie życia przejawiają szczególnie silną potrzebę akceptacji i aprobaty ze strony rówieśników. Źródłem lęku może być także konflikt między presją ze strony grupy społecznej lub potrzebą przystosowania się do jej oczekiwań, a potrzebą własnej tożsamości. Relacje z rodzicami również bywają bardzo stresujące dla dziecka. Pojawia się lęk, czy dziecko będzie w stanie sprostać wymaganiom rodziców oraz czy będzie potrafiło wywiązać się ze swoich obowiązków. Ponadto powodem lęku stają się nowe sytuacje społeczne, które przeżywa już nawet dziecko w wieku przedszkolnym. Zadania, które zostają mu powierzone z uwagi na brak doświadczenia i właściwych sposobów radzenia sobie w nich wydają się być dla tak małego jeszcze dziecka nie lada wyzwaniem. Ważne miejsce wśród lęków w omawianym okresie życia zajmują lęki związane z antycypacją skutków własnego zachowania, głównie lęk przed karą. Jest to jednocześnie lęk przed oceną oraz lęk związany z konfliktem miedzy rosnącą potrzebą niezależności a ograniczeniami ze strony otoczenia.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz